Thursday, 16 February 2017

BILA SIHAT SEMUA AKAN WELLDONE

Assalamualaikum semuaa kakak abang yang gojes semua 😊

Buat ape ke semua tu?  Dah makan ke?  Harini ibu x berape nak sihat,  so kerja ibu banyak lagi yang x welldone 😒 . Siapa surirumah?  Silaa angkat tangan macam saya πŸ™‹ ibu dari umur 18tahun surirumah sepenuh masa okay.

Kenape ibu cakap BILA BADAN SIHAT SEMUA AKAN WELLDONE ye? Cer korang tengok sape yang selalu buat kerja di rumah yee?  Cer korang bayangkan kalau dorang xsihat? Semua kerja akan welldone jugaa tapi xsempurna sangat kot.  Even kalau kitaa ade maid punn,  kalau diaa demam,  cuti ke,  kerja yg kat rumah tu xkan sesempurna maid buat kann.

Ibu fully housewife , semuaa sendiri , takde maid yee.  Kerjaa paling basic laaa yang ibu salu buat tiap² hari , hmmmmmm tadaaaaa


Haaaa,  yang basic aje yee anak² . Tapi ni laaa hari² ibu buat. Bukan utk dua tigaa tahun tau tapi untuk selamanyaa selagi masih berkudrat.  Kot mane pun hok yang bekerjaa punn akan buat mende yg same sibijik gini laa rutin orang perempuan 😊 . Haaaa apee?  MengeBOOM @ bergosip tu pun kerjaa org perempuan jugaa tau uolls.  Ibu mestilaaa mengeBOOM jugaa kalau x kitaa taktau pulak hal² yg jadi di kampung cth kematian ke,  org sakit ke, org masuk hospital ke?  Kitaa kene jugaa ambik tau,  dan yg paling penting mestilaa kene bercampur gan org ramai jugaa ye uolls.




Sesekali ibu cengkelat jugaa sebab datang penyakit M tu,  tapi ibu xpuas hati gan keadaan rumah. So,  ibu buat jugaa sampai puas hati tau. Selagi xcomplete selagi tu xpuas hati.

Oleh itu,  ibu perlu sihat untuk semuaa kerja ibu welldone yee uolls.  Uolls punn perlu,  WAJIB sihat untuk kerja uolls welldone.  Macamane carenyee ye?

Haaa ni ibu nak cete sikit,  ibu ni selera makan kuat sangat tau uolls.  Semuaa mende ibu makan.  Xde pantang pape yer.  Tapi sejak ibu lahirkan putera kedua ibu,  ibu selalu jatuh sakit.  Badan selalu xsihat,  demam. Haaaa?  Nampak x kat situ, bilaa ibu sakit,  masyaallah rumah macam kene tsunami uolls. Baju bertimbun xberbasuh n xberlipat,  tapi ku gagahkan juaa diri ini utk buat kerja² ini 😊

So,  ibu pun terjumpaa laaa satu keajaiban yg boleh bantu ibu untuk sentiasa sihat,  insyaallah dengan izin Allah.  Ibu jumpa produk SHAKLEE yang boleh bantu ibu utk sentiasa sihat . So,  ibu punn ape lagi no pantang² makan dah yee uolls.  Nangke?  Cempedak?  Kentang goreng?  Semuaa ibu xpantang lagii.  Yang ade nyee pantang jumpa ibu rembat 😊.

Nak sihat?  Pastikan uolls makan ikut piramid makanan yee.  Barulaaa lagi awesome kesihatan korang tau.  Apee?  Xtau mcmane piramid makanan ? Haaa ni ibu tunjuk yee



Insyaallah jikaa kitaa semuaa ikut piramid makanan,  kesihatan akan lebih awesome malah badan punn boleh maintain je uolls.  Ibu?  Xbape ikot ngat piramid makanan.  Haha,  sebabtu laaa obesiti. Tapi ni dlm usahaa nak menguruskan badan ibu.  Badan kurus, hati pun senang nak milih saiz baju.

Kalau boleh jom laaa kitaaa reramai cegah penyakit sebelum ia datang menjengah ke badan kitaa,  sebab bilaaa diaa dah jengah diaa liat nak keluar,  pahtu nk bertapa je dlm badan kitaa dan brgantung aje laaa pada ubat hospital.  Adik² kakak² abang² makcik² pakcik² jangan takot jumpa doktor yee,  doktor xmakan orang tau.



Satu lagi ibu nak kabo shaklee bukan ubat yee anak² sekalian yee.  Shaklee ni makanan tambahan @ vitamin yg perlu utk support badan uolls tu.  Janganlaaa dah makan shaklee taknak g cek kat hosp pulok. Pergilaaa cek le dokter tu,  sekurang² nye kitaa tau sakit kitaaa tu.  Ibu pengamal shaklee pun ibu g cek doktor sebulan sekali.  Risau ler maklumlaa ibu kan obes,  risiko tinggi wehh nak dapat penyakit.

Haaaa,  nampak x pentingnyaa kesihatan dalam hidup kitaa.  Tak kiraa laaa kerja ke idok ke,  kesihatan tersangat² laa pentingg tau korang.  Lagi satuu kitaa jugaa laaa yg kat umah ni,  org perempuab yang menentukan makanan berkhasiat utk ank² dan suami kitaa tau.  Haaaa,  nampak kann penting peranan orang perempuan ni.  Orang laki pun penting jugaa aih,  kalau xde cik suami cari duik,  Xberasap pulok dapur kitaa ter. So,  para suami² jgn nak berkiraa ngat yee gan isteri bilaaa si isteri mintak jagaa ank sekejap yee. Si isteri punn nak jugaa mase utk uruskan diri sendiri.  So,  jgn berkiraa .

Kalau semua sihat,  insyaallah semua kerja akan welldone uolls. Tapiii apa yang pentingg?  Kesihatan uolls tu penting amat tau baru kerjaa tu akan selesai tauu. Haaaa,  panjang pulok ceter ibu ni,  jangan menyampah ke ibu.  Xbaik ade ade hasad dengki tau 😊

Sebelum ibu undur diri,  jom kitaa senyum sampai ke telingaa 😊 , senyum kan sedekah . Haaaa,  ibu sebenarnyaa telah dicabar oleh hakak cantik kitaa najiha halim ni tentang penting kesihatan dalam kehidupan kitaa ni.  Ohhh lupaaa nak kabo,  ni fb cik lisa gojes kitaa ni yee.  Bolehlaaa intai² .

Sesambil bace ter jum singgah entri ibu jus resveratrol dan kencing manis , PERIA KATAK CICAH SAMBAL BELACAN, AWET MUDA + KENCING MANIS . Jom sesama manfaatkan masa uolls dengan bace blog ibu 😊.

Kempen kesedaran kesihatan ni dianjur oleh superstars shaklee. Seterusnyaa ibu ingin mencabar keluarga superstars ibu kak erni , semogaa dapat menyahut cabaran ibu yee Kak erni gojes 😘

Sayang korang ketat²
Ibumudagojes πŸ’‹




No comments:

Post a Comment